Draaglast en draagkracht in balans brengen

Hoe kan je met stressklachten aan het werk gaan?balanswerkprive
Herstel de balans in de draaglast en draagkracht! Vaak leg ik het als volgt uit: Wanneer er te veel stress in je leven is, ga je merken dat je langzaam het overzicht gaat verliezen. Om het overzicht weer terug te krijgen is perspectief nodig. Een goede manier om perspectief te bieden is te werken met een metafoor. Hierdoor kun je zicht krijgen hoe je de negatieve neerwaartse stress spiraal weer kan doorbreken. Een krachtige metafoor die ik veel gebruik bij stressklachten of overspannenheid is de weegschaal metafoor.

 Je kunt jezelf en de energie die je hebt, voorstellen als een weegschaal. Een weegschaal heeft twee schalen en hoort in balans te zijn. Aan de ene kant heb je de draaglast (alle dingen die je energie kosten) en aan de andere kant heb je de draagkracht (alle dingen die je energie geven). Wanneer de energie weegschaal in balans is, komt er evenveel energie in als dat er uit gaat. De draagkracht bestaat uit: Gezond leven, sociaal leven, materiële middelen, psychologisch leven, organisatie en zinvol leven.

 Nu kunnen er dingen gebeuren waardoor de balans uit evenwicht raakt, de zogenaamde stressoren. Bijvoorbeeld: Alledaagse onverwachte gebeurtenissen (file, burenoverlast)

Chronisch belastende omstandigheden (ziek familielid, geldzorgen, teveel sociale.
verplichtingen) Ingrijpende levensgebeurtenissen (geboorte kind, echtscheiding, over geplaatst worden, gehandicapt raken) Traumatische gebeurtenis (incestervaringen, verkrachting, oorlog, geweld, ernstig bedrijfsongeval). Of een optelsom van meerdere stressoren waarbij de stress langzaam oploopt.

 Wanneer je de weegschaalmetafoor bekijkt zie je dat er naast de draaglast ook een draagkracht is. Alle dingen die je energie geven. De De Nederlandse Vereniging voor Arbeids- en Bedrijfsgeneeskunde (NVAB)  heeft een mooi overzicht gegeven in de richtlijn psychische problemen: 

Draaglast

Verplichtingen:
         werk
         gezin
         vrije tijd
Levensgebeurtenissen
Problemen

Balans 
Draagkracht

Gezond leven
Sociaal leven
Materiële middelen
Psychologisch leven
Organisatie
Zinvol leven

 

Draaglast:  Al die dingen die je energie kosten en die je stress geven.

                         Verplichtingen, levensgebeurtenissen en problemen.

Draagkracht: Al die dingen die je energie geven en de stress tegen gaan.

 Twee manieren om aan herstel te werken:

relax

De weegschaal metafoor laat zien dat je op twee manieren aan herstel kunt werken! Je kunt in kaart brengen wat er allemaal op de weegschaal aan de draaglast kant zit. En wat je kunt doen zodat hij minder zwaar weegt. Soms is dit lastig of een langere termijn klus. Daarnaast kun je werken aan de draagkracht. Dit kun je doen door eerst in kaart te brengen, wat je energie geeft en wat je weer kunt oppakken of uitbreiden.

 Een goede eerste stap is om te bekijken wat er goed gaat in jouw leven. Veel gestreste mensen vinden dit lastig, vooral wanneer ze veel bezig zijn met alle dingen die mis gaan in het leven. Als je let op wat er allemaal mis gaat in je leven, dan kun jij je voorstellen dat je dit niet vrolijk maakt; lees depressief. Om uit deze negatieve spiraal te komen, is het nodig om de positieve kant weer te kunnen zien. Een goede manier is elke dag 5 successen te benoemen.

 Daarmee dwing je jezelf tot actie en wordt het steeds moeilijker om vol te houden dat alles beroerd en negatief is. Daarnaast kun je aan de draagkant bekijken waar je energie van krijgt of kreeg. De volgende stap is om energie gevende dingen te gaan doen en energie slurpende zaken te vermijden om zo de balans te herstellen. Inspanning en ontspanning (dus tijd voor herstel) is hierbij het sleutelwoord om weer in evenwicht te komen.

 gezond levenOp het moment dat er meer evenwicht is kun je ook gaan werken aan de oorzaken van de klachten. Vraag: Wat jij kan doen om de draaglast kant lichter te maken. Je kunt bijvoorbeeld wat taken weg halen, of voorstellen tijdelijk 6 uur in plaats van 8 uur te gaan werken. Ook kun je afvragen wat de wat je kunt doen om de draagkracht kant weer te vergroten. Sport oppakken, werken aan de conditie, vroegtijdig aan de bel trekken.

Vaak is het van belang dat naast het werk ’s avonds nog andere leuke hobby’s of activiteiten doet om jezelf weer op te laden voor de volgende dag. Werken, eten, slapen, werken, dat houdt niemand lang vol.

 Wat houdt jou in balans? Deel het hieronder.

No comments yet.

Geef een reactie

Onderdeel van: Powerful Impulse